Sensomotorisch materiaal

Het gebruik van sensomotorisch materiaal speelt in Schrijfdans voor 3-5 jaar een centrale rol, maar zeker ook in een volgend stadium, als voorbereiding voor fijnmotorische oefeningen van cijfers en letters. Gespiegelde oefeningen zijn altijd verrassend!

Scheerschuim

Spuit eerst een klein beetje water uit een plantenspuit op de tafel en dan pas het scheerschuim in strepen en niet in klodders. Niet te veel want het gaat om de schrijfsporen en niet in eerste plaats om Mickey Mouse handen, hoewel dat in het begin een heerlijke kennismaking
is. Scheerschuim ruikt lekker en de kinderen vragen er altijd om, ook in de hogere groepen! Houd de plantenspuit met water bij de hand, bijvoorbeeld in een schort, voor als het oppervlak te droog wordt. Doe ook eens een druppeltje verf in het scheerschuim. Scheergel is een leuk alternatief. Je hebt er maar een beetje voor nodig, zo groot als een erwt want het schuimt behoorlijk!

tip: ga niet zelf met je handen in het scheerschuim als je ook nog de computer moet bedienen!

Glijverf

Meng gewone plakkaatverf met (liefst anti-allergeen) wasmiddel, afwasmiddel, vloeibare zeep, of behangplaksel en spuit er weer een heel klein beetje water bij. Het kan direct op de tafel gebruikt worden of anders op een dik stuk transparant plastic. We werken erin met onze vingers en met wattenstaafjes voor fijnere lijnen. Kinderen die geen vieze vingers willen krijgen geven we een stukje schuurspons, geklemd aan een wasknijper.

Afdruk

Leg daarna een A3-vel op de verf, druk het zachtjes aan en je krijgt een mooie afdruk! Hang het resultaat op of leg het te drogen. De volgende dag volgen we de grillige lijnen met kleurpotlood en ontdekken we allerlei figuren. Plastificeren en je hebt een mooie placemat voor
moeder- of vaderdag! Veeg de tafels eerst een beetje schoon met papieren handdoeken of keukenrol en op de muziek van de Trein maken we met washandjes, liefst één aan elke hand, de tafels weer helemaal schoon. Laat de washandjes ook omdraaien. Sommige kinderen geven de tafelpoten en de grond ook nog een goede wasbeurt!

tip: werk in het begin met kleine groepjes!

Zand

We doen een beetje vogelzand of gekleurd zand in de deksel van een laarzendoos, in een dienblad of wat je handig vind. Voeg eventueel wat kraaltjes, glitters of rijstkorrels aan het zand toe om de vingertoppen nog extra te stimuleren.

Krijtbord

Laat een standaard MDF-plaat (122 x 61 cm) van 6 mm. dik in drie gelijke stukken zagen. Verf de borden met schoolbordenverf aan beide kanten in de gewenste kleur. We kunnen het krijtbord met horizontale krijtstrepen gelijkmatig verdelen voor het maken van grote
schrijfbewegingen op regels. Het bord leggen we op tafel met een antislipmatje eronder. Op de video zien we het gebruik ervan. Eén kant is beschilderd met gladde verf voor werken met scheerschuim of glijverf. De andere kant is beschilderd met bordverf.

tip: hang twee of drie grote met bordverf beschilderde MDF-platen naast elkaar aan de muur  van het speellokaal, of op het speelplein zodat er meerdere kinderen tegelijk op kunnen werken en fantasie en creativiteit ‘hand in hand’ gaan.

Schoolbordzeil

Tegenwoordig kan je via internet schoolbordzeil in alle maten bestellen dat we goed vastzetten met schilderstape of breed plakband. Het is geschikt voor samenwerken op een lange rij tafels of vier tafels bij elkaar. We werken met gewoon schoolbordkrijt en sponsjes die we bevochtigen met water uit de plantenspuit. Met de vingers kunnen we op het natte oppervlak mooie schrijfsporen maken en met  een washandje vegen we alles weer droog en beginnen weer opnieuw.